Busy saving the planet

Hej! Förlåt att jag inte skrivit på väldigt länge. Det har varit en hektiskt vecka, och den är inte slut än. Jag har jobbat, pluggat, spelat basket - och mer basket blir det. Med 3 matcher till är min helg i princip förstörd. Och med ett stort prov och ett tal tills på måndag är antal minuter fritid = 0. Jag skrev precis klart talet, och eftersom jag och Lilli har bestämt oss för att ta upp kampen för snön kan jag lika gärna publicera det här:

Miljö-tal


Hur många av er här inne vill ha snö på julafton? För mig är snön jätteviktig, för att få den där "rätta" julkänslan. Tyvärr måste jag berätta att vi förmodligen bara kommer att få uppleva upp till fem vita jular till i Stockholm, under hela våra liv. Varför? Växthuseffekten. Jag såg på vädret häromdan, och där sa de att temperaturerna är mycket över normala i hela Sverige. Varför? Växthuseffekten. I somras dog 60 människor i Greklands skogsbränder. Varför? Återigen växthuseffekten. Det är inte längre en fråga om när vi får ta konsekvenserna av den globala uppvärmningen, de är redan här. Och det blir värre. I och med att vi ökar koldioxidutsläppen på jorden, så höjs också jordens temperatur. Temperaturen beräknas öka med upp till 6 grader. Enligt FN:s och tidningen DN:s klimatexperter kommer bland annat följande hända om  temperaturen på jorden höjs med:


-         1 grad: Många fler skogsbränder, som den i Grekland i somras, kommer att sprida sig över jorden.

-         2 grader: Vi kommer att drabbas av torka och vattenbrist när glaciärerna smälter.

-         3 grader: Massa människor, bland andra svenskar, kommer att dö i extrema värmeböljor.

-         4 grader: Öknarna kommer att sprida ut sig, bland annat över Spanien, och regnskogarna brinner ner.

-         5 grader: Permafrosten i Sibirien kommer att smälta, och gör den det kommer massa koldioxid som ligger under isen släppas ut i atmosfären. Då är det i princip försent.

-         6 grader: Mänskligheten, växtligheten och djuren dör ut. Vi kan inte leva under de förhållanden som finns på jorden då.


Så det kanske är dags att göra något nu? För om vi inte gör något kommer temperaturen att ha stigit med 6 grader om 60 år. Om 60 år dör mänskligheten ut, om vi inte agerar idag. För än är det inte försent, om 50 år kommer det att vara det, men vi har alla chanser att förhindra katastrofen idag. Det enda som krävs är vilja.


Jag säger inte det här för att skrämma er, eller kanske delvis, men jag säger det framför allt för att få er att vilja förändras och göra något för miljön. För alla måste hjälpa till! Det är faktiskt ganska enkelt att ändra sitt levnadssätt, bara man har viljan. Och information om hur man gör såklart. Den kommer jag att ge er här idag. I princip är det tre punkter som man måste tänka på när man ska bli miljövänligare:


Hur man bor:

-         Byt ut alla lampor till lågenergilampor

-         Släck alltid när du lämnar ett rum, oavsett om du är hemma eller någon annanstans

-         Sänk innetemperaturen, och klä på dig mer istället

-         Ha inte möbler eller gardiner framför elementen

-         Låt inte apparater stå på stand-by

-         Använd vattenkokare när du ska koka upp vatten

-         Låt maten svalna innan du ställer in den i kyl eller frys

-         Duscha kortare tid eller mer sällan


Hur man äter:

-         Köp grönsaker och frukt efter säsong, t ex äpplen på hösten och rotfrukter på vintern

-         Köp närproducerad mat, som svenska produkter

-         Välj miljömärkta/ svanmärkta/ kravmärkta/ ekologiska produkter

-         Ät mindre kött och skaldjur, och mer vegetariskt eller kyckling och viltkött

  

Hur man åker:

-         Åk mindre bil (fem färre mil i veckan motsvarar ungefär ett halvt ton koldioxid/år)

-         När era föräldrar ska köpa ny bil, be dem att köpa en miljöbil

-         Åk kommunalt/cykla/promenera så ofta du kan

-         Flyg mindre, speciellt långresor (en Thailands-resa släpper ut 1,8 ton koldioxid per person)

-         När ni reser inrikes, ta tåget


Som ni hör är det inte så stora uppoffringar som måste göras, men de är nödvändiga. För som jag sa, vi måste göra något för att förhindra katastroferna jag pratade om tidigare. I lördags var det internationella klimatdagen och i över 50 länder på jorden marscherade man för en bättre framtid. Förra veckan var det klimatmöte på Bali och i år fick Al Gore Nobels fredspris. Miljöfrågorna är mer aktuella än någonsin, men bara för att så många uppmärksammar miljöproblemen betyder inte att vi bara kan titta på. Alla måste agera: Sveriges politiker, era föräldrar och ni själva. Ni måste vilja agera, för som jag sa handlar allt om vilja. Så jag ber er att vilja förändras, gör det för er själva, för era barn, för mänskligheten eller för små saker som snö på julafton.

/Lollo

Kommentarer
Postat av: Lilli

you go girl !

2007-12-08 @ 12:04:25
URL: http://lilliochlollo.blogg.se
Postat av: Lollo

Haha, det går bra att skriva det men att lära sig det utantill har visat sig vara svårare än jag trodde :/

2007-12-09 @ 20:13:46
URL: http://lilliochlollo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0