Yoghurtglass in my...

... heart! :) Igår gick jag och en vän förbi yoghurtglass-ståndet i Gallerian. Vi fick syn på menyn där det stod: "fett- och sockerfri ...glass". Efter att vi hade passerat kom jag och tänka på, om det inte är socker och fett i glassen, vad är det då i? Är det bara konstgjort, eller är det - ännu värre - gjord på nån soyasvamp? Jag har ätit där förut, och glassen var jättegod, men då tänkte jag inte så mycket på vad som var i. Efter mycket grubblande (så som gamla gubbar gör) bestämde vi oss för att gå tillbaka och fråga. För frågar man inte får man inte veta. Och nu vet jag.

I den fettfria glassen är det fettfri skummjölk och fruktsocker, och i den fett- och sockerfria glassen är det skummjölk och sötningsmedel.

Perfekt! Så vi köpte varsin glass. Inte sockerfri, eftersom sötningsmedel är läskigt. Och nördig som jag är vet jag faktiskt att Anna Skipper har sagt att sötningsmedel har nästan värre effekt på kroppen än socker. (Ja, jag vill bli dietist). Och fruktsocker finns ju i frukt ju!

Så vi fick alltså en nästan (jag vill nog kalla den) nyttig glass, som smakade precis lika gott som vanlig! Jag tog vaniljsmak med hallon i botten, det rekommenderas varmt. Fast ta den lilla, bara den fick mig att må smått illa så jag vågar inte ens tänka på den stora.

image350

Vi ses på söndag Lilli, 2 dagar kvar...
/Lollo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0